Mobilność to zdolność do przemieszczania się — zarówno ludzi, jak i towarów — w przestrzeni. W kontekście miejskim lub regionalnym oznacza to dostępność różnych form transportu, które umożliwiają sprawne i wygodne poruszanie się.
🚦 W kontekście transportu, mobilność to nie tylko środki lokomocji, ale też:
- infrastruktura (drogi, drogi rowerowe, przystanki, chodniki),
- integracja różnych form transportu (np. przesiadki między tramwajem a rowerem miejskim),
- dostępność dla wszystkich grup społecznych (np. osób starszych, z niepełnosprawnościami),
- wpływ na środowisko (np. emisja spalin, hałas).
W skrócie: mobilność to sposób, w jaki społeczeństwo się porusza — fizycznie (co nas tu interesuje), społecznie i technologicznie.
🚉 Mobilność w metropolii szczecińskiej opiera się na szerokim wachlarzu środków transportu, które tworzą spójną i funkcjonalną sieć komunikacyjną. Kluczową rolę odgrywa transport publiczny — autobusy, tramwaje i kolej regionalna zapewniają mieszkańcom wygodne przemieszczanie się po całym obszarze.
🚗 Choć samochody osobowe wciąż cieszą się dużą popularnością, ich nadmierne użycie prowadzi do zanieczyszczenia powietrza i zatłoczenia dróg. Dlatego coraz większy nacisk kładzie się na alternatywne formy przemieszczania się.
🚶♀️ Ruch pieszy zyskuje na znaczeniu jako zdrowa i ekologiczna forma mobilności, a rozwój infrastruktury rowerowej oraz systemów wypożyczalni sprawia, że rowery i hulajnogi elektryczne stają się naturalnym wyborem dla wielu mieszkańców.
🔄 Cały system transportowy metropolii szczecińskiej opiera się na integracji różnych środków komunikacji, co ułatwia przesiadki i zwiększa komfort podróży. Wspólne działania gmin oraz inwestycje w nowoczesną infrastrukturę są fundamentem dalszego rozwoju mobilności w regionie.
Celem naszego projektu jest wdrożenie koncepcji „Mobilność jako Usługa” (Mobility as a Service – MaaS) oraz budowa zintegrowanego systemu transportu publicznego w ramach Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, w tym m.in. integracja taryfowo-biletowa.
Projekt wpisuje się w założenia Strategicznego Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SUMP SOM) oraz jest zgodny z Działaniem 3.1 – Czysty transport miejski (ZIT) programu regionalnego – Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021-2027.



