W sobotę 17 grudnia o godzinie 15 zabrał pierwszych pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina. Symboliczny sygnał do odjazdu dali Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz i Jerzy Owsiak – dyrygent Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Na peronie był też słynny zawiadowca Roman Polański, który co roku rozpoczyna Pol’and’Rock. Pociąg w festiwalowych barwach dopełnił hybrydową flotę. Województwo Zachodniopomorskie ma już 12 dwunapędowych pojazdów.
Hybrydowy pociąg z symbolami Pol’and’Rock pachnie nowością, a kolejarze już nazwali go „indianinem”. Na kabinie maszynisty wymalowane są kolorowe skrzydła przypominające pióropusz. A na burtach – efektowne orły. Autorem grafiki jest Jerzy Owsiak. Założyciel i prezes fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przyjechał do Szczecina, by razem z Marszałkiem Województwa Zachodniopomorskiego Olgierdem Geblewiczem powitać efektowny i nowoczesny pojazd.
– Na Pomorzu Zachodnim mamy nie tylko najnowocześniejszą flotę, z czego jesteśmy bardzo dumni, ale mamy również najbardziej kolorową flotę pociągów regionalnych w Polsce. Mamy pociąg bursztynowy, mamy pociąg europejski, pociąg morski, pociąg ekologiczny, pociąg dedykowany Pogoni, a od dziś na zachodniopomorskich torach będziemy mieli również pociąg Pol’and’Rockowy – ogłosił w marszałek Olgierd Geblewicz, podczas sobotniej uroczystości na szczecińskim dworcu. – Szanowni państwo, polujcie na ten pociąg, bo to jest unikat. Jedyny w Polsce! – podkreślił marszałek.
Glory, glory, hallelujah – hybryda jedzie
Powitanie efektownego pojazdu rozpoczęły radosne dźwięki „Happy Marching Band” w wykonaniu Stargardzkiej Kolejowej Orkiestry Dętej. Był mróz, przez chwilę także śnieg, na peronie zimne ognie, ale gorąca atmosfera. Pasażerów rozgrzewała muzyka, wspólne odliczanie do momentu spektakularnego wjazdu hybrydy, a także gorąca czekolada i pierniki. Marszałek częstował gości świątecznymi upominkami. I co chwilę serwowano niespodzianki muzyczne. Orkiestra żywiołowo grała „Glory, glory, hallelujah” i „Karnawał” Voo Voo – hymn WOŚP. Natomiast Jerzy Owsiak poinformował, że gwiazdą przyszłorocznego Pol’and’Rock będą Spin Doctors.
– Najpiękniejszy festiwal świata gra tutaj i myślę, że tu będzie grał do końca świata i jeden dzień dłużej – zapowiedział dyrygent WOŚP. – Przepiękny orzeł na pociągu tymi kolorami mówi, że potrafimy się cudownie bawić, że potrafimy być razem. A już niedługo będziemy razem podczas kolejnego, 31 finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – mówił Jerzy Owsiak.
Pomorze Zachodnie dba o planetę
Podkreślił, że WOŚP na Pomorzu Zachodnim zawsze była przyjmowana gorąco. Przypomniał też, że drugi festiwal organizowany przez fundację, wtedy jako Przystanek Woodstock, odbył się na lotnisku w Dąbiu.
– Zapraszam Pol’and’Rock 2023, który odbędzie się na początku sierpnia. A już w styczniu grajcie z nami w finale Wielkiej Orkiestry. Angażujcie się! bądźcie dla siebie życzliwi! Dbajcie o planetę! Pomorze Zachodnie dba, inwestując w takie pociągi – stwierdził Jerzy Owsiak.
– Nasze pojazdy przez wiele lat woziły uczestników festiwalu w Kostrzynie, a taraz wożą na Pol’and’Rock odbywający sie na Pomorzu Zachodnim – przypomniał marszałek Olgierd Geblewicz.
Festiwalowa hybryda ma szansę stać się jednym z hitów wakacyjnego festiwalu. Ale oczywiście kursować będzie regularnie, przez cały rok. Najczęściej na trasach Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin i ze Szczecina do Szczecinka.
Pojazdy z podwójnym napędem – elektrycznym i spalinowym – jeżdżą tam, gdzie odcinki linii są niezelektryfikowane. Możliwość zmiany źródła zasilania pozwala ograniczyć emisję spalin i ułatwia organizację regionalnych przewozów pasażerskich. Województwo Zachodniopomorskie zakupiło już 12 hybryd! Jest krajowym liderem w unowocześnianiu taboru.
Pierwsze takie pojazdy wyprodukowane przez nowosądecki Newag przyjechały na Pomorze Zachodnie w styczniu 2021 r. Przed ubiegłorocznymi wakacjami w Kołobrzegu zadebiutował pociąg „morski”, a w czerwcu tego roku – „europejski”. Ozdobiony efektownymi gwiazdami i wyposażony w tzw. superkondensator. Pod koniec listopada i w grudniu br. dotarły ostatnie cztery.
Duże zakupy, duże dofinansowanie funduszami UE
Na te nowoczesne pojazdy samorząd województwa przeznaczył 300 mln złotych! Planowane dofinansowanie z Funduszy Europejskich ma wynieść 85 procent.
– Bez środków unijnych zakup tych pociągów nie byłby możliwy – podkreślił Jacek Wasik, dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Wrocławiu, który przyjechał na powitanie hybrydy. – Pociągi to nasz priorytet, nasza przyszłość, żeby udało zrealizować się strategiczny cel neutralności klimatycznej Unii Europejskiej do roku 2050. Pociągi emitują mniej gazów cieplarnianych. Tylko jeden taki pojazd to „oszczędność” ponad 300 ton dwutlenku węgla rocznie.
W dzisiejszej prezentacji najnowszego taboru (przy peronie 1 stała hybryda Pol’and”Rock, a przy peronie 3 – hybryda oznaczona numerem 11) uczestniczyli również: Stanisław Wziątek – Członek Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego, Jadwiga Rajkiewicz – dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu w UMWZ, Andrzej Chańko – dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu POLREGIO S.A. oraz Zbigniew Konieczek, prezes spółki NEWAG S.A., który – zgodnie z tradycją – zminiaturyzowane kopie festiwalowego pociągu wręczył marszałkowi Olgierdowi Geblewiczowi i Jerzemu Owsiakowi. Modele trafią na licytacje WOŚP.
Ekologia i wygoda
A „duże” hybrydy przynoszą ogrom korzyści pasażerom i środowisku. Te, które kursują od ubiegłego roku, zrobiły już ponad 1,2 mln kilometrów. „Jedynka” przejechała ponad 270 tys. km.
Każdy taki pojazd (przy średnim rocznym przebiegu 150.000 km, z czego około 40,7% przypada na odcinki zelektryfikowane) to 338 ton dwutlenku węgla mniej! Zmniejszenie emisji tlenku azotu szacuje się na 650 kg. Tlenku węgla – ok. 52 kg. Dzięki możliwości zmiany napędu ze spalinowego na elektryczny – do atmosfery nie trafia ok. 130 kilogramów sadzy HS. Oszczędność paliwa szacuje się na ponad 70 ton. Hybrydy jeżdżą tam, gdzie wcześniej kursowały pojazdy tylko z napędem spalinowym.
Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) wyróżniają się też nowoczesnym designem i wyposażeniem. Są wygodne i bezpieczne. W każdej hybrydzie jest 150 miejsc siedzących, w tym 8 uchylnych. Jest przestrzeń do przewozu 10 rowerów i rampy ładunkowe. (Ogółem mieści się 302 pasażerów.) W zależności od warunków: profilu trasy, wielkości potoków pasażerów, pociąg może kursować w trakcji wielokrotnej do trzech pojazdów.
W pociągu jest klimatyzacja, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator AED – sprzęt ratujący życie w przypadku nagłego zatrzymania krążenia.
Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu (Europejski System Sterowania Pociągiem – ETCS L2 wersja 3.4.0.) umożliwiające samodzielną eksploatację na wszystkich, normalnotorowych liniach kolejowych. Ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).
Podwójny napęd – jak to działa?
W bimodalnym zespole trakcyjnym zastosowano napęd NewagPack produkcji firmy Newag S.A. składający się m.in. z silnika spalinowego MAN oraz generatora prądu TGPW 48-36-8 zabudowanego pod ostoją członów skrajnych oraz cztery silniki asynchroniczne, elektryczne typu TMF 50-29-4 o łącznej mocy 1600 kW wraz z przekładniami osiowymi TSA typu GMK 2-55-495C zabudowane na dwóch wózkach napędowych. Silniki zasilane są z trakcji elektrycznej za pomocą odbieraka prądu (w wariancie 36WEh)
Od 2010 roku Województwo Zachodniopomorskie na zakup i modernizacje pojazdów szynowych przeznaczyło 1,3 mld zł (brutto).
Aktualny stan naszej floty to 74 pojazdy, na które oprócz 12 hybryd składa się 47 pojazdów elektrycznych oraz 15 pojazdów spalinowych.
Źródło: www.wzp.pl