Realizację nowego połączenia autostrady A6 i DK13 w toku

W przetargu na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 (nowy węzeł na autostradzie A6 z DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina), obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na granicznym odcinku A6 wpłynęło osiem ofert. Ceny deklarowane przez wykonawców wahają się w przedziale 429*-573 mln zł. Najniższą cenę zaoferowała firma Budimex. Złożone oferty będą teraz sprawdzane i oceniane, aby wybrać ofertę najkorzystniejszą. Zakończenie realizacji planowane jest w 2028 roku – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Szczecin.

Warunki i terminy

Kryterium oceny ofert jest cena. Wszystkie trzy planowane zadania realizowane będą w formule Buduj. Plac budowy zostanie przekazany wykonawcy w ciągu 30 dni od podpisania umowy. Wtedy też będą mogły ruszyć pierwsze roboty. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy.   

Z kolei na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 – 27 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.  

Nowy węzeł na autostradzie A6

Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony położonym około 700 metrów na wschód nowym, autostradowym węzłem. Docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również z planowaną Zachodnią Obwodnicą Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (dla której właśnie ogłosiliśmy przetargi na realizację).  

Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w ubiegłym roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym rejonie – na południe od m. Przecław – powstanie węzeł Siadło Górne. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Połączenie z autostradą A6 będzie stanowił węzeł Szczecin Zachód, który dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim będzie zapewniał właściwe warunki ruchu drogowego na przyszłym połączeniu autostrady i drogi ekspresowej. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa. 

Łącznie przewidziano budowę 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 metrów. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace obejmą autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód.  

Obwodnica od wschodu ominie Kołbaskowo

DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez m. Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym.  

Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód (dlatego realizacja obwodnicy bez budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic nie byłaby możliwa). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo – Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 metrów przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z m. Kamieniec oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.

Wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6

Na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby wprowadzania zawężenia do jednego pasa ruchu na wjeździe do Polski, co obecnie jest związane z prowadzonymi przez służby kontrolami na terenie przy stacjach paliw. Inwestycja jest również efektem doświadczeń płynących z wprowadzenia ograniczeń ruchu na granicy w związku z COVID-19.

 

Źródło: https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/