Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Szczecin podpisała umowę na realizację odcinka drogi ekspresowej S10 Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo o długości 4,4 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł zrealizuje firma Budimex. Jest to ósmy i ostatni odcinek S10 Szczecin – Piła, który wchodzi w etap realizacji.
Umowy na pozostałe odcinki S10 podpisano w ubiegłym roku. Łączna długość nowej S10 od połączenia z autostradą A6 pod Szczecinem do węzła Piła Północ (z drogą ekspresową S11) wynosi ponad 113 km, a podpisane umowy mają wartość 4,4 mld zł. Trasa ma być gotowa w 2028 r.
Umowa na projekt i budowę
Inwestycja, zapisana w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych, prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). GDDKiA zakłada, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.
Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają pod koniec 2028 r., podobnie jak z pozostałych odcinków S10 Szczecin – Piła.
Ekspresowy wjazd do Szczecina
Inwestycja obejmuje budowę odcinka S10 o długości 4,4 km omijającego od północy szczecińskie osiedle Płonia. Nowa droga rozpocznie się od węzła drogowego Szczecin Kijewo z autostradą A6, a zakończy na połączeniu z istniejącą S10 za granicą Szczecina. Trasa pozwoli na wyprowadzenie tranzytu z obszaru zabudowanego na terenie miasta Szczecin. Jest tam zlokalizowanych wiele przejść dla pieszych oraz kilka skrzyżowań, przy jednym z nich, z drogą do Zdunowa, ze względu na wiele wypadków i kolizji kilka lat temu Inspekcja Transportu Drogowego ustawiła fotoradar.
Na nowej trasie zaplanowano realizację dwóch węzłów drogowych: Szczecin Zdunowo i Szczecin Płonia. Powstanie również most na rzece Płonia, poszerzony o przejście dla zwierząt, oraz dwa duże górne przejścia dla zwierząt.
Część budowy S10 od Szczecina do Piły
Wszystkie umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S10 Szczecin – Piła to łącznie 113,4 km dwujezdniowej drogi ekspresowej z trzynastoma węzłami drogowymi, 56 wiaduktami, ośmioma estakadami i 20 górnymi przejściami dla zwierząt, trzema parami Miejsc Obsługi Podróżnych oraz dwoma obwodami utrzymania drogi ekspresowej.
Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju
Droga ekspresowa S10, o długości ok. 400 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. Będzie to bezpośrednie połączenie województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.
Obecnie kierowcy mogą korzystać z odcinków S10 od wyjazdu ze Szczecina do Stargardu wraz z obwodnicą tego miasta oraz z obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim. Czynna jest również obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz odcinki Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowy) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie 62 km.
Poza odcinkiem Szczecin – Piła w realizacji są też cztery odcinki S10 w woj. kujawsko-pomorskim od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Dla odcinka między węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy w listopadzie ubiegłego roku przekazaliśmy wykonawcy plac budowy i roboty w pełnym zakresie ruszą wiosną. Dla pozostałych odcinków trwa jeszcze uzyskiwanie decyzji ZRID.
W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 r. decyzję środowiskową (DŚU) i w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargu na jego realizację. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym. Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem ok. 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.
Na terenie woj. wielkopolskiego GDDKiA złożyła wniosek o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (28 km) i czekamy na jej wydanie. W listopadzie ubiegłego roku Dyrekcja ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km).
Żródło: GDDKiA