Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej GDDKiA wysłała ogłoszenie o przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10. Jest to wspólna inwestycja GDDKiA i Miasta Szczecin. Nowa droga zapewni odpowiedni dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, która obecnie również jest w trakcie przetargu. We wtorek (13 maja) dokumentacja postępowania przetargowego zostanie opublikowana na platformie zakupowej GDDKiA.
Wspólna inwestycja GDDKiA i samorządu

Nowa droga w połowie będzie przebiegała na terenie Szczecina, gdzie drogami zarządza Prezydent Miasta. W związku z tym inwestycja musi być prowadzona wspólnie przez GDDKiA i samorząd. W 2022 r. podpisalisano porozumienie dotyczące prac przygotowawczych. W oparciu o nie został przygotowany projekt budowlany. Dokumentacja dla drogi była gotowa w ubiegłym roku, co pozwoliło na rozpoczęcie procedury uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Na początku tego roku Dyrekcja podpisała z Miastem Szczecin porozumienie obejmujące etap robót budowlanych. Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie.
W marcu tego roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID zarówno na odcinki GDDKiA i Miasta Szczecin. Tym samym ostatecznie zatwierdzono rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości.
Inwestycja będzie realizowana w systemie Buduj. Roboty będą mogły ruszyć wkrótce po podpisaniu umowy z wykonawcą, co powinno nastąpić jeszcze w tym roku. Zakończenie inwestycji planujemy w 2028r.

Dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Obecnie DK10, wychodząca ze Szczecina w stronę granicy polsko-niemieckiej, przebiega przez gęsto zabudowaną miejscowość Mierzyn. Na drodze codziennie, w godzinach szczytu, tworzą się korki. Na połączeniu DK10 z ZOS powstanie węzeł Szczecin Zachód, który będzie jednym z głównych połączeń z centrum Szczecina.
Biegnąca obecnie przez Mierzyn DK10 nie byłaby w stanie obsłużyć dodatkowego ruchu, dlatego potrzebny jest nowy przebieg tej drogi. Zapewni on właściwy dojazd do ekspresowej obwodnicy Szczecina.
Początkiem drogi od strony Szczecina będzie skrzyżowanie na końcu ulicy Ku Słońcu w rejonie istniejącego centrum handlowego. Ten początkowy fragment, o długości ponad 200 m, to teren Miasta Szczecin. Dalej trasa będzie biegła w kierunku północnym do połączenia ulic Topolowej i Łukasińskiego. Za ten odcinek o długości ok. 1,2 km będzie odpowiedzialna GDDKiA. Dalej trasa ponownie wejdzie na teren Szczecina i będzie biegła w kierunku zachodnim, przechodząc częściowo przez teren ogródków działkowych. Po około 2,1 km droga opuści teren miasta. Dalej nowa DK10 po pokonaniu około 1,3 km dotrze do węzła Szczecin Zachód (Dołuje). Za ten ostatni fragment odpowiada GDDKiA.
