Wspólny kierunek rozwoju: nowa trasa rowerowa w Szczecinie z unijnym wsparciem

Rozbudowa sieci tras rowerowych w Szczecinie to kolejny przykład, jak współpraca samorządów w ramach Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego przynosi realne efekty dla mieszkańców. W północnej części miasta powstaje ponad 2 kilometry nowej infrastruktury rowerowej, której budowę wesprze Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego ze środków programu „Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021–2027”.

Podpisanie umowy o unijne dofinansowanie odbyło się 4 listopada 2025 roku, a projekt stanowi kolejny etap działań ukierunkowanych na rozwój zrównoważonego transportu i poprawę jakości życia mieszkańców regionu.


Dwa etapy inwestycji dla lepszej komunikacji

Przedsięwzięcie podzielono na dwa etapy. Pierwszy obejmuje budowę trasy rowerowej i chodnika wzdłuż ulic Obotryckiej i Bogumińskiej – na odcinku od ul. Jana z Czarnolasu do zjazdu na stację benzynową. W ramach inwestycji przewidziano również remont zjazdu przy Zachodniopomorskim Centrum Edukacji, utwardzenie nawierzchni gruntu, wzmocnienie skarpy oraz przebudowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Hożej i Bogumińskiej. Dodatkowo rowerzyści zyskają nowe sygnalizatory na skrzyżowaniu ulic Obotryckiej i Jana z Czarnolasu.

Drugi etap zakłada budowę drogi rowerowej, chodnika i ciągu pieszo–rowerowego wzdłuż ul. Bogumińskiej – od stacji benzynowej do ul. Pokoju.

Łączny koszt inwestycji to ponad 7 mln zł, z czego prawie 5,2 mln zł stanowi dofinansowanie z funduszy europejskich w ramach programu regionalnego. Wykonawcą prac jest firma ZRIB D.Y.K.O.W.S.K.I., a zakończenie robót planowane jest na kwiecień 2026 roku.

Rowerowa mapa regionu coraz gęstsza

Nasz Obszar Metropolitalny z roku na rok rozrasta się sieć ścieżek rowerowych, obejmując kolejne miasta i gminy regionu. Coraz lepiej rozwinięta infrastruktura rowerowa w Szczecinie to przykład konsekwentnego działania na rzecz zrównoważonego transportu i poprawy jakości życia mieszkańców.

Rower staje się dziś nie tylko środkiem rekreacji, lecz także codziennym, wygodnym sposobem poruszania się – do pracy, szkoły czy w celach turystycznych. Rozbudowa tras rowerowych to inwestycja w zdrowie, bezpieczeństwo i nowoczesność przestrzeni miejskiej. Każdy nowy kilometr drogi rowerowej to krok w stronę bardziej ekologicznego, przyjaznego środowisku regionu.

Budowa drogi rowerowej przy ul. Bogumińskiej wpisuje się w szerszy plan rozwoju infrastruktury miejskiej i metropolitalnej. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu funduszy europejskich w regionie realizowane są równolegle liczne projekty transportowe – od modernizacji dróg i rozwijania sieci ścieżek rowerowych, po inwestycje w komunikację publiczną.

Nowe trasy rowerowe to nie tylko poprawa komfortu i bezpieczeństwa podróży, ale także symbol zmiany podejścia do kształtowania przestrzeni miejskiej. Wspierają aktywny styl życia, sprzyjają integracji społecznej i budują wizerunek Szczecina oraz całego obszaru metropolitalnego jako przestrzeni zielonej, zdrowej i otwartej na mieszkańców.

Metropolitalne podejście do mobilności

Realizacja tej inwestycji to przykład skutecznej współpracy pomiędzy różnymi szczeblami samorządu – gminnym i wojewódzkim – w ramach wspólnej strategii zrównoważonego rozwoju regionu.

Takie projekty nie tylko poprawiają komfort codziennego przemieszczania się, lecz także wzmacniają spójność komunikacyjną obszaru metropolitalnego, zachęcając mieszkańców do wyboru ekologicznych form transportu.

Nowe odcinki tras rowerowych w Szczecinie stanowią ważne ogniwo metropolitalnej sieci połączeń rowerowych, które z roku na rok obejmują coraz większy obszar – łącząc miasta, gminy i lokalne społeczności w jeden, nowoczesny system mobilności.

Projekt jest realizowany w ramach FEPZ 2021-2027, priorytetu 3 „Fundusze Europejskie na rzecz mobilnego Pomorza Zachodniego, działanie 3.1 „Czysty transport miejski (ZIT)”.