Rowerem dookoła Zalewu Szczecińskiego

„Na dwóch kółkach wokół Zalewu Szczecińskiego”, to ambitny projekt Województwa Zachodniopomorskiego i niemieckiego Powiatu Greifswald, które stworzą unikalny polsko-niemiecki produkt turystyczny. Samorząd województwa podpisał umowę z firmą PRD Nowogard, która zbuduje i oznakuje łącznie 10 odcinków tras rowerowych pomiędzy Międzyzdrojami a Skoszewem.

Nowa infrastruktura rowerowa, oznakowanie istniejących szlaków, a do tego współorganizacja takich imprez promocyjnych jak „Rajd dookoła Zalewu Szczecińskiego”, „Rajd na Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach” czy „Rowerem na Festiwal Słowian i Wikingów”. Wszystko wzmocni szeroka promocja i szkolenia dla samorządów oraz organizacji pozarządowych, a także inwestycje po stronie niemieckiej. Tak w wielkim skrócie wygląda projekt „Na dwóch kółkach wokół Zalewu Szczecińskiego”, którego całkowita wartość przekracza 10,5 mln zł. Koszt działań po stronie polskiej wyniesie 8 mln zł, a środki pozwolą m.in. na uzupełnienie już istniejącej infrastruktury i stworzenie rowerowej „pętli” otulającej Zalew Szczeciński.

– Widzimy rosnący potencjał w turystyce rowerowej na Pomorzu Zachodnim, nasi turyści chcą być aktywni i chcą korzystać z dobrej infrastruktury. Nasi mieszkańcy na nowo rozkochują się w rowerach. Chcemy, by z rowerów można było korzystać w sposób bezpieczny, bo coraz więcej osób podróżuje z dziećmi. Te ścieżki, które staramy się wyznaczać są albo niezależne od dróg publicznych, albo wyznaczamy je na trasach o niskim natężeniu ruchu – powiedział marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Za realizację zadań infrastrukturalnych wartych 6,9 mln zł będzie odpowiadać PRD Nowogard. Firma wybuduje 5 ważnych łączników. Nowe trasy powstaną pomiędzy Międzyzdrojami a Zalesiem, w Wapnicy, z Wapnicy do Lubczewa, a także w Zagórzu i Skoszewie. Ich łączna długość to blisko 6,5 km. Wykonawca oznakuje także 5 kolejnych odcinków o długości 8 km. Inwestorem zadania jest Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie.

– Planujemy ukończyć tą inwestycję do czerwca bieżącego roku, tak by w okresie wakacyjnym częściowo móc podróżować po tej trasie – mówił Dyrektor ZZDW Michał Żuber.

– Współpracowaliśmy z ZZDW przy inwestycjach w Ińsku, w Choszcznie, jesteśmy przygotowani i do tego zadania. Już w grudniu rozpoczęliśmy działania, by wszystko ruszyło zgodnie z planem – wyjaśniała Prezes Zarządu PRD Nowogard Krystyna Łazarz.

W ramach niemieckiej części projektu Powiat Greifswald wybuduje 2,9 km trasy rowerowej i pomoże w promocji trasy. Partnerami działania są także Powiat Kamieński oraz gminy Międzyzdroje i Wolin, przez które przebiega szlak. Samorządy liczą, że „pętla” wzmocni ich potencjał turystyczny.

– Czujemy presję lokalnego społeczeństwa, które chce takich tras. Wiemy jakie jest zapotrzebowanie naszych gości. Teren wokół Zalewu jest piękny, a połączenie tej trasy z Velo Balticą przyniesie świetne rezultaty. Urząd Marszałkowski wykonuje świetną rzecz dla naszego społeczeństwa, a my się do tego włączamy – wyjaśniał Starosta Kamienia Pomorskiego Józef Malec.

– Pan marszałek jest znany z tego, że jest prekursorem działań i rozwiązań, które prowadzą do uatrakcyjnienia naszych terenów. Potrzebujemy infrastruktury turystycznej, to dla nas wartość dodana. Szczególnie, że nasz udział finansowy nie jest taki znaczny – mówiła Burmistrz Wolina Ewa Grzybowska.

– To będzie jeden z pierwszych odcinków tras rowerowych wybudowany na terenie naszej gminy. Ta trasa nas jednoczy. Dzisiaj jest taki wesoły dzień, dla nas samorządowców, bo zrobiliśmy coś wspólnie – dodawał Burmistrz Międzyzdrojów Mateusz Bobek.

Projekt „Na dwóch kółkach wokół Zalewu Szczecińskiego” otrzymał 7,6 mln zł wsparcia ze środków Programu INTERREG Va. Wszystkie działania mają zostać zrealizowane do końca 2021 r.

Tzw. „Pętla wokół Zalewu Szczecińskiego” wykorzystuje istniejącą oraz tworzoną infrastrukturę w ramach szlaków Velo Baltica ze Świnoujścia do Międzyzdrojów i Blue Velo, z Międzyzdrojów do Szczecina. W realizacji są już odcinki wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Skoszewo-Czarnocin, Modrzewie – Lubczyna i Lubczyna – Szczecin Dąbie, gdzie z uwagi na problemy wykonawców, obecnie przygotowywany jest przetarg na dokończenie robót budowlanych. Za Szczecinem pętlę po stronie polskiej domknie prowadzona aktualnie przebudowa i rozbudowa przejścia drogi woj. nr 115 przez Tanowo w powiecie polickim. W tym roku ogłoszony zostanie m.in. przetarg na budowę i oznakowanie szlaku od Skoszewa do Wolina.

– To są takie puzzle, ale bardzo bym chciał by do 2023 cały odcinek od Świnoujścia przez Stepnicę, Szczecin, Police po Nowe Warpno został zrealizowany. Będzie to trudne. Mamy do czynienia z niełatwą administracją Wód Polskich i Lasów Państwowych, Wolińskiego Parku Narodowego czy Urzędu Morskiego.  Po naszej stronie wciąż jest wiele wyzwań. M.in. na odcinku ze Świnoujścia do Międzyzdrojów, czy na odcinku od Stepnicy do Goleniowa, gdzie czekamy na dokumentację. Przed nami również skończenie odcinka do Lubczyny, gdzie mamy problemy z upadłością wykonawcy, ale i nośnością wałów więc nie wykluczamy alternatywnych rozwiązań – podsumował marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Licząca w sumie 292 km „pętla” (182 km po stronie polskiej) połączy zachodniopomorskie szlaki rowerowe z tymi w Meklemburgii Pomorzu Przednim i będzie przebiegać przez cztery obszary chronione: Woliński Park Narodowy i trzy obszary Natura 2000 – „Wolin i Uznam”, Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków „Zalew Szczeciński” i Obszar Specjalnej Ochrony Siedlisk „Ujście Odry i Zalew Szczeciński”.

Projekt wpisuje się w tworzoną przez Województwo Zachodniopomorskie Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, składającą się z 4 głównych szlaków rowerowych o łącznej długości przekraczającej 1100 km. Tylko w ubiegłym roku Województwo Zachodniopomorskie realizowało odcinki szlaków rowerowych o łącznej długości przekraczającej 200 km.

Projekt „Na dwóch kółkach wokół Zalewu Szczecińskiego” jest realizowany dzięki wsparciu Programu Współpracy Interreg VA Meklemburgia-Pomorze Przednie / Brandenburgia / Polska w ramach celu „Europejska Współpraca Terytorialna“ Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).

Źródło: wzp.pl