Do pracy na dwóch kółkach

Ponad 5 kilometrów ścieżki rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 120 umożliwi komfortowy przejazd z Wełtynia do Gardna i znajdujących się w pobliżu zakładów przemysłowych. Dzięki tej inwestycji mieszkańcy regionu będą mogli bezpiecznie dotrzeć do pracy nie tylko samochodem, ale również na dwóch kółkach. Projekt o wartości prawie 5 milionów zł w ponad 80 procentach zostanie sfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. 

Nowa droga dla rowerzystów powinna być gotowa do końca tego roku. Dokumentacja jest skompletowana. Finansowanie zapewnione. Wkrótce podpisanie umowy. Powstać ma ponad 5 kilometrów ścieżki o nawierzchni bitumicznej, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 120, od miejscowości Wełtyń do Gardna i znajdujących się tam zakładów produkcyjnych oraz magazynów (u zbiegu DW 120 i trasy S3 zlokalizowany jest Park Regionalny w Gryfinie, którego część stanowi podstrefa Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej). To ważne centrum przemysłowe w tej części województwa, miejsce pracy wielu mieszkańców gminy i powiatu gryfińskiego. 

Wygodny i bezpieczny dojazd to jeden z najważniejszych warunków funkcjonowania strefy przemysłowej. Chcemy, żeby Gardno było „blisko” nie tylko dla zmotoryzowanych. Rozbudowujemy infrastrukturę rowerową, która zapewni komfortową podróż do pracy mieszkańcom okolicznych miejscowości – mówi marszałek Olgierd Geblewicz. – Odcinek do Wełtynia to pierwszy etap. Ścieżka planowana jest na całej trasie Gardno – Gryfino, co powinno zachęcić jeszcze więcej osób do korzystania z ekologicznych środków transportu – podkreśla marszałek województwa.

Oddanie do użytku drogi dla rowerzystów, odseparowanej od ruchu samochodowego, znacząco podniesie bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. I zapewne zwiększy liczbę przemieszczających się na dwóch kołkach. Celem projektu jest właśnie spopularyzowanie przyjaznych środowisku środków transportu, ograniczenie emisji zanieczyszczeń (zaplanowano osiągnięcie wskaźnika rezultatu pn. „Szacowany roczny spadek emisji gazów cieplarnianych” w  wysokości 3 tony równoważnika CO2). Kiedy powstanie również odcinek Wełtyń – Gryfino, rowerzyści będą mogli bezpiecznie dotrzeć do znajdującego się tam centrum przesiadkowego. I dojazd do pracy planować w wariancie: pociąg + rower. 

Wybudowanie 5,35 km ścieżki ma kosztować 4 764 858,13 zł. Dofinansowane unijne (oś priorytetowa 2 Gospodarka niskoemisyjna, Działania 2.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014–2020) wynosi 3 846 382,48 zł. To ponad 80 procent kosztów kwalifikowanych. Realizacja zaplanowana jest od 30. kwietnia. Prace powinny zakończyć się do 31. grudnia 2021 r. O środki na inwestycję wnioskowała gmina Gryfino.

Źródło: WZP

Zmiana rozmiaru czcionki
Kontrast