List polecony w elektronicznej formie

Chcesz odbierać listy polecone bez wychodzenia z domu, bez czekania na listonosza? To możliwe już od dziś. Jedyne, czego potrzebujesz to profil zaufany.

eSkrzynka na listy polecone

Jest to projekt, stworzony wspólnie przez Ministerstwo Cyfryzacji i Pocztę Polską. Dzięki niemu wybrane listy polecone będą skanowane (wraz z kopertą) i wysyłane do wirtualnej skrzynki użytkownika. W tym przypadku również mają obowiązywać terminy, jak w przypadku tradycyjnie przekazywanych przesyłek – datą doręczenia jest dzień, w którym dana osoba pobierze plik z eSkrzynki. Jeśli tego nie zrobi w ciągu dwóch tygodni, za datę skutecznego doręczenia uznany zostanie dzień zwrotu korespondencji.

Co ciekawe, nawet jeżeli ktoś aktywuje tę usługę, i tak po miesiącu otrzyma papierową wersję przesyłki (już normalnie do skrzynki, bez konieczności podpisywania potwierdzenia odbioru), o ile wcześniej odebrał ją w formie cyfrowej (w przeciwnym wypadku wróci ona do adresata z odpowiednią adnotacją). Do eSkrzynki nie zostaną jednak przekazane pisma z sądów i trybunałów, organów ścigania czy komorników sądowych. Może do niej natomiast trafić korespondencja z m.in. z urzędu gminy, spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej.

Jak założyć eSkrzynkę i czy warto to zrobić?

Aby zacząć korzystać z nowej usługi, należy przejść do portalu gov.pl i potwierdzić swoją tożsamość za pomocą Profilu Zaufanego lub e-dowodu. W kolejnych krokach trzeba podać adres e-mail i numer telefonu oraz adres stałego zameldowania na pobyt stały. Na skrzynkę mejlową wysłane zostaną dane do pierwszego logowania do eSkrzynki – teraz wystarczy ją aktywować i to wszystko.

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania

Źródło: Ministerstwo CyfryzacjiPoczta Polska, Tabletowo.pl