Marszałek województwa i władze gmin, przez które przebiegać ma Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina, zwrócili się do ministra infrastruktury z apelem o „ujęcie tego ważnego przedsięwzięcia w rządowych planach inwestycyjnych na lata 2021-27”. – Dla Województwa Zachodniopomorskiego to jeden z najważniejszych celów polityki transportowej – podkreśla Olgierd Geblewicz.
Wspólny list w sprawie ZDOS to inicjatywa Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.
– Stoimy przed historyczną szansą na sfinansowanie Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina z funduszy unijnych – mówi Olgierd Geblewicz. – To dzisiaj decyduje się, jakie inwestycje będą realizowane w oparciu o nową perspektywę funduszy UE na lata 2021-27, w tym o środki Krajowego Planu Odbudowy. Tak dużych inwestycji i tak przygotowanych jak ZDOS nie ma w Polsce wiele – tłumaczy marszałek Olgierd Geblewicz.
Zaawansowanie prac przygotowawczych i strategiczne znaczenie projektu to argumenty przemawiające za jak najszybszą realizacją Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina. Samorządowcy wspólnie apelują „ujęcie tego ważnego przedsięwzięcia w rządowych planach inwestycyjnych na lata 2021-27”. W liście skierowanym do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka podkreślają, że rozstrzygnięcia dotyczące programów operacyjnych nowej perspektywy unijnej wkraczają w decydującą fazę.
– Zwracamy się o zapewnienie szczególnego miejsca w tym okresie programowania inwestycji Zachodniego Obejścia Szczecina – czytamy w apelu, który obok Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza podpisali: Prezydent Szczecina Piotr Krzystek, Starosta Policki Andrzej Bednarek, Starosta Goleniowski Tomasz Stanisławski, Burmistrz Polic Władysław Diakun, zastępca burmistrza Goleniowa Tomasz Banach, Wójt Gminy Dobra Teresa Dera i Wójt Gminy Kołbaskowo Małgorzata Schwarz.
– Zachodnie Obejście Szczecina od węzła na autostradzie A6 (węzeł Kołbaskowo) przez Police do drogi S3 (węzeł Goleniów) to zarówno korytarz transportowy, jak i inwestycja o znaczeniu ekologicznym. To ekokorytarz, który poza poprawą skomunikowania obszarów leżących w jego oddziaływaniu przejmie ruch tranzytowy, który aktualnie przebiega przez centrum Szczecina – wyjaśniają sygnatariusze apelu.
Przypominają, że Szczecin i sąsiednie gminy od dawna zabiegają o budowę tzw. Zachodniego Obejścia. Liderem w tych działaniach był Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego. Decyzją Sejmiku zlecono opracowanie studium wykonalności. Po kilku latach starań udało się również uzyskać decyzję środowiskową, która w styczniu 2018 r. została przeniesiona na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Teraz za realizację inwestycji odpowiada GDDKiA. Przygotowywana jest Koncepcja Programowa.
– Jednak Koncepcja Programowa to dopiero początek działań związanych z szeroko pojętym procesem inwestycyjnym – zwracają uwagę samorządowcy. W apelu znalazło się również przypomnienie, iż Województwo Zachodniopomorskiego w ubiegłym roku złożyło do Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej projekty p.n. „Budowa zachodniej drogowej obwodnicy miasta Szczecina jako zielonego korytarza” oraz „Budowa infrastruktury uzupełniającej dla Zachodniego Drogowego Obejścia Szczecina”.
– Z nadzieją oczekuję na informację, że projekty pozytywnie przeszły ocenę kryteriów i zostały ujęte w Krajowym Planie Odbudowy – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.- Środki z KPO pozwoliłby na kolejny krok w realizacji inwestycji, która przyniesie korzyści w aspekcie ekologicznym, gospodarczym i społecznym.
Samorządy deklarują gotowość do dialogu i współpracy, m.in. w kwestii skoordynowania planowej inwestycji z rozbudową istniejącej sieć dróg lokalnych – gminnych i powiatowych. Szczecin i Dobra projektują obwodnicę Wołczkowa, miasto planuje też III etap Trasy Północnej, przebudowę ul. Przesącińskiej oraz Modrej i Koralowej. W perspektywie realizacji Zachodniego Obejścia bardzo ważna jest budowa DK 10 w kierunku Lubieszyna. Władze Szczecina poinformowały, że są gotowe sfinansować część tego zadania, w granicach administracyjnych miasta.
Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina jest strategicznym projektem infrastrukturalnym dla Pomorza Zachodniego. Wyprowadzi ruch ciężkich pojazdów ze Szczecina, skróci czas podróży dla nadbałtyckich miejscowości i portu lotniczego Szczecin – Goleniów, usprawni obsługę ruchu transgranicznego i lokalnego. Zachodni „ekokorytarz” przejmie ruch tranzytowy, skróci korki na wylotówkach z miasta, czyli ograniczy emisję zanieczyszczeń. Obwodnica będzie obsługiwała również transporty ładunków niebezpiecznych do Z.Ch. Police i innych zakładów przemysłowych. Skróci trasę z Polic do węzła S3/A6 Goleniów Północ o 23 kilometry.
ZDOS ma być dwujezdniową drogą ekspresową, którą będzie można objechać (52 km) aglomerację szczecińską od zachodu i północy. Planowane jest osiem węzłów: Kołbaskowo (Szczecin Zachód), Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie, Goleniów. Najdroższą i najtrudniejszą częścią inwestycji ma być pięciokilometrowy, podwójny tunel Police – Święta. Koszty realizacji całego ZDOS już 10 lat temu były szacowane na 3,9 mld zł.