Aktualnie Urząd Marszałkowski korzysta z 7 nowoczesnych dwunapędowych pociągów. Zamówienie na 5 kolejnych zostanie zrealizowane w tym roku, a jego wartość to 123 mln zł brutto. Zakupy taboru są możliwe dzięki wsparciu.
Pomorze Zachodnie to pierwszy region w Polsce, który do obsługi regularnych połączeń wprowadził hybrydy. Pociągi o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym, przejechały już ponad pół miliona kilometrów !
– Około 40 procent linii w województwie jest „bez prądu”. Póki nie zostaną zelektryfikowane, jedyną możliwością usprawnienia transportu i działania proekologicznego jest inwestowanie w tabor hybrydowy. Dlatego zdecydowaliśmy o zakupie jeszcze pięciu takich pojazdów. Jeśli chodzi o hybrydy na torach jesteśmy liderem w Polsce i tę pozycję zamierzamy utrzymać – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Pojazdy dwunapędowe kursują ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Będą również mogły obsługiwać Szczecińską Kolej Metropolitalną.
Hybrydowy napęd zamawianych pojazdów składa się z czterech elektrycznych silników trakcyjnych o łącznej mocy 1600 kW oraz z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu, która zasilają silniki elektryczne na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe pojazdy rozwijają maksymalną prędkość160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) lub 120 km/h (silniki diesla).
Każdy z pociągów wyposażony jest m.in. w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator oraz rampy ładunkowe dla wózków. Zaprojektowano 150 miejsc siedzących, 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.
Na 7 zakupionych dotychczas hybryd Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto.