Przebudowany na potrzeby ruchu turystycznego dawny most kolejowy Siekierki – Neurüdnitz otrzymał nagrodę Property Design Awards 2022. Zrealizowana przez Województwo Zachodniopomorskie inwestycja wygrała w kategorii „Przestrzeń Publiczna”. O historii obiektu, wyzwaniach związanych z modernizacją, a także ogromnym zainteresowaniu tym projektem w świecie architektury i designu opowiadali na spotkaniu z mediami marszałek Olgierd Geblewicz oraz projektanci Tomasz Maksymiuk i Jerzy Szparadowski.
Do nagród Property Design Awards nominowane były komercyjne i publiczne obiekty w Polsce, oddane do użytku do końca 2021 roku. Oceniali je zawodowi jurorzy i czytelnicy. W kategorii „Przestrzeń Publiczna” wśród pięciu najciekawszych projektów znalazł się Most Europejski na Odrze w Siekierkach i to właśnie architektoniczna perełka z Pomorza Zachodniego uzyskała najwięcej głosów! Uroczyste wręczenie nagród odbyło się pod koniec stycznia w Katowicach.
W czwartek w urzędzie marszałkowskim statuetkę zaprezentował Olgierd Geblewicz, Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego, a towarzyszyli mu autorzy projektu przebudowy mostu, współwłaściciele biura architektonicznego MXL4 – Tomasz Maksymiuk i Jerzy Szparadowski.
- Bardzo się cieszę, że tak prestiżowa nagroda trafiła do szczecińskich twórców za nasz, zachodniopomorski projekt – powiedział, witając dziennikarzy, marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Nagroda za przebudowę mostu w Siekierkach pokazuje, że coraz bardziej zmienia się mentalność nas wszystkich. I w momencie, kiedy chcemy coś zrobić, myślimy nie tylko, ile to będzie kosztowało, ale również coraz częściej myślimy o tym, jak to będzie wyglądało. Bo jakość ma gigantyczne znaczenie. Każdy, kto był w Siekierkach, kto miał już okazję zwizytować ten obiekt, widział doskonale, że to nie jest prosta przebudowa mostu kolejowego na ścieżkę rowerową. Tylko to jest całościowo pomyślane dzieło. Całościowa zmiana funkcji przestrzeni publicznej, która będzie służyła nam, turystom, ale i przyszłym pokoleniom.
Marszałek Olgierd Geblewicz podkreślił, że inwestycja w Siekierkach, budzi zachwyty mieszkańców. I że realizacja projektu wywołała wiele pozytywnych sygnałów także ze strony ekspertów.
- Cieszę, że ta przestrzeń została dostrzeżona na arenie ogólnopolskiej. Mam nadzieję, że to nie jest ostatnia nagroda – stwierdził marszałek Olgierd Geblewicz.
Tomasz Maksymiuk ze swadą tłumaczył, że przebudowany most miał nie tylko „jakoś wyglądać”, ale przede wszystkim miał być funkcjonalny.
- Cieszy nas bardzo, że architektura świadomie od samego początku została zamówiona, jako element, który ma dać tej trasie turystycznej, temu miejscu wartość dodaną – zaznaczył Tomasz Maksymiuk. – W naszym poczuciu miała nie tylko dobrze wyglądać, ale przede wszystkim dobrze działać, miała wnieść tę wartość użytkową. Stąd nasza propozycja, by platformę posadowić na moście. Żeby była przestrzeń do odpoczynku dla rowerzystów. Żeby zastosować materiały, które zapewnią, że architektura będzie długowieczna, a wymagająca bardzo małych nakładów na utrzymanie. Takie podejście inżynierskie, te wszystkie elementy wspólnie tworzą jakość architektury. Nie tylko obrazek z lotu ptaka, ale właśnie, że – na co dzień użytkując – chcemy tam wracać, dobrze się tam czujemy. Aspekt przestrzeni publicznej jest dla nas bardzo ważny.
Prezes MXL4 podkreślił, że sukces w architekturze jest wtedy, kiedy jest współpraca między inwestorem, projektantem i wykonawcą. Dziękował marszałkowi Olgierdowi Geblewiczowi, Zarządowi Województwa i Dyrekcji Zespołu Parków Krajobrazowych WZ, który bezpośrednio nadzorował inwestycję, za otwartość na propozycje projektantów.
- Mam nadzieję, że w dalszych działaniach województwa ta architektura będzie grała rolę, ponieważ jest to bardzo silne narzędzie – wizerunkowe, ale przede wszystkim w podnoszeniu jakości użytkowania obiektów i jakości życia nas, mieszkańców – zauważył Tomasz Maksymiuk.
- Taka prozaiczna funkcja, jaką może się wydawać ścieżka rowerowa, też może być pretekstem, przy odrobinie wysiłku i dobrej woli współpracy, do powstania dobrej architektury – dodał Jerzy Szparadowski.
Przebudowa dawnej przeprawy kolejowej przez Odrę była wspólną inicjatywą polskich i niemieckich samorządowców. Po polskiej stronie realizował ją Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego. Projekt przebudowy przygotowało szczecińskie biuro MXL4 architekci, w pracach uczestniczyło też biuro konstrukcyjne „K2 Inżynieria”, a generalnym wykonawcą prac budowlanych była firma INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.