GDDKiA podpisała umowa na nowe połączenie Szczecina z autostradą A6

Kontrakt na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic i obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz budowę infrastruktury drogowej na przejściu granicznym w dniu 28 lipca podpisała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Szczecin. Inwestycję za kwotę 429 mln zł zrealizuje firma Budimex. Prace mają być zakończone w 2028 roku.

Realizacja w systemie Buduj

Mapa inwestycji DK13/A6
Mapa inwestycji DK13/A6

Wszystkie trzy inwestycje realizowane będą w formule Buduj. W ciągu 30 dni GDDKiA przekaże wykonawcy plac budowy i ruszą pierwsze roboty. Na wykonanie prac związanych z budową infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6 wykonawca będzie miał 16 miesięcy. Z kolei na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowego węzła na autostradzie A6 z DK13 i przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina) oraz obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 – 27 miesięcy. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Biorąc pod uwagę powyższe terminy, w 2027 roku powinny zakończyć się prace na A6 przy granicy, natomiast w 2028 roku realizacja dwóch pozostałych zadań. 

Nowy węzeł na autostradzie A6

Obecnie połączenie DK13 z autostradą A6 stanowi węzeł drogowy, który został wybudowany wraz z autostradą w latach 30. ubiegłego wieku. Łącznice po południowej stronie węzła mają jeszcze nawierzchnię brukowaną. Węzeł nie zapewnia odpowiednich warunków ruchu, dlatego w ramach budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13 zostanie zamknięty i zastąpiony nowym, położonym około 700 m na wschód. Docelowo będzie on łączył z A6 nie tylko DK13, ale również planowaną Zachodnią Obwodnicę Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6 (dla tej inwestycji jesteśmy w trakcie przetargu na realizację). 

Inwestycja o długości blisko 3 km będzie się zaczynała w miejscu, w którym kończy się oddany w 2023 roku I etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. W tym rejonie – na południe od Przecławia – powstanie węzeł Szczecin Południe. Będzie łączył biegnącą od Szczecina DK13 z przyszłą S6 Zachodnią Obwodnicą Szczecina. Następnie trasa o parametrach drogi ekspresowej – przyszły wspólny przebieg S6 i DK13 – pobiegnie w kierunku autostrady A6, omijając od wschodu centrum logistyczne. Nowy węzeł drogowy Kołbaskowo na połączeniu z autostradą A6, dzięki łącznicom bezpośrednim i półbezpośrednim, będzie zapewniał właściwe warunki ruchu drogowego na przyszłym połączeniu autostrady i drogi ekspresowej. Od strony południowej do nowego węzła będzie również podłączona DK13 – obwodnica Kołbaskowa. 

Łącznie powstanie 10 wiaduktów. Najdłuższy obiekt, którym będzie biegła łącznica relacji z S6/DK13 na A6 w kierunku węzła Klucz, będzie miał długość 130 m. Oprócz budowy nowego odcinka DK13 prace obejmą autostradę A6 na odcinku o długości 2,4 km w obrębie nowego węzła Szczecin Zachód. 

Wizualizacja węzła drogowego Szczecin Zachód
Wizualizacja węzła drogowego Szczecin Zachód
Plan orientacyjny II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13
Plan orientacyjny II etap obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13

Obwodnica od wschodu ominie Kołbaskowo

DK13 w kierunku granicy polsko-niemieckiej w Rosówku przebiega przez Kołbaskowo. Występują tu liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Obwodnica wyprowadzi z Kołbaskowa ruch tranzytowy i poprawi przepustowość sieci drogowej w obszarze przygranicznym. 

Inwestycja o długości 5,6 km rozpocznie się od nowego węzła Szczecin Zachód (dlatego realizacja obwodnicy bez budowy II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic nie byłaby możliwa). Jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie od wschodu omijała Kołbaskowo. Na połączeniu z drogą powiatową Kołbaskowo – Moczyły powstanie rondo. Dalej trasa będzie biegła w kierunku obecnej DK13 w Rosówku. Na południe od Rosówka powstanie rondo łączące obwodnicę z obecnym przebiegiem DK13. Ostatnie rondo na obwodnicy zostanie wybudowane około 300 m przed granicą polsko-niemiecką i będzie łączyło nową DK13 z drogą powiatową z Kamieńca oraz obiektami znajdującymi się przy granicy.

 

Plan orientacyjny obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13
Plan orientacyjny obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13

Wiadukt i plac do kontroli na granicznym odcinku A6

Na odcinku autostrady A6 bezpośrednio przy granicy polsko-niemieckiej nie ma możliwości zawracania (kolejny węzeł po stronie niemieckiej jest 9,5 km dalej). Nie ma również odpowiednich miejsc do kontroli – służby muszą korzystać z dróg przy stacjach paliw. Aby zapewnić możliwość zawracania przed granicą, co usprawni zarówno działania służb utrzymania drogi, jak i będzie przydatne dla kierowców – powstanie wiadukt nad autostradą A6 oraz łącznice i jezdnie manewrowe. Po południowej stronie autostrady powstanie plac do kontroli wraz z oznakowaniem aktywnym. Dzięki temu rozwiązaniu nie będzie już potrzeby prowadzenia kontroli na granicy przez służby na jezdni wzdłuż stacji paliw. Inwestycja jest również efektem doświadczeń płynących z wprowadzenia ograniczeń ruchu na granicy w związku z COVID-19. Przywrócone w ostatnich tygodniach kontrole na granicy pokazują, że jest to bardzo potrzebna inwestycja. 

Plan orientacyjny infrastruktury na granicznym odcinku autostrady A6
Plan orientacyjny infrastruktury na granicznym odcinku autostrady A6
Wizualizacja drugiego etapu

Źródło: https://www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/