Modernizacja Nadodrzanki – szybszy transport do portów w Szczecinie i Świnoujściu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują szeroko zakrojony projekt modernizacji linii kolejowej Nadodrzanka (nr 273 i 401), biegnącej przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Inwestycja obejmuje wymianę torów, rozjazdów oraz modernizację infrastruktury na wybranych odcinkach trasy, o łącznej długości 300 km.

Cele inwestycji:

  • Zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h
  • Poprawa przepustowości i bezpieczeństwa na trasach kolejowych
  • Skrócenie czasów przejazdu pociągów pasażerskich:
  1. Wrocław – Szczecin: o 40 minut
  2. Zielona Góra – Szczecin: o ponad 20 minut
  3. Szczecin – Świnoujście: o 10 minut

Zakres prac:

  • Wymiana szyn i rozjazdów m.in. na odcinkach Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, Wołów – Małowice Wołowskie
  • Modernizacja sieci trakcyjnej i infrastruktury stacyjnej
  • Usprawnienie 27 przejazdów kolejowo-drogowych, w tym budowa nowoczesnych systemów zabezpieczeń na 16 z nich
  • Budowa blokady liniowej dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu
  • Modernizacja peronów w Chełmku Wołowskim

Umowy z wykonawcami:

  • Trakcja S.A. – zadanie na odcinku Wrocław Pracze–Głogów (154 mln zł netto)
  • Konsorcjum DOLKOM, SBM – od km 116,000 do km 285,000 (216 mln zł netto)
  • Colas Rail Polska – odcinki Szczecin Podjuchy – Lubiewo (140 mln zł netto)

Wszystkie prace prowadzone są w formule „projektuj i buduj” z wykorzystaniem środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Zakończenie inwestycji planowane jest na II połowę 2026 roku.

Poprawa dostępu do portów

W ramach wcześniejszych inwestycji zmodernizowano m.in. 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 285 rozjazdów w Szczecinie i Świnoujściu. Wybudowano również nowy dwutorowy most nad Regalicą, który zwiększył przepustowość linii.

Źródło: www.plk-sa.pl