PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują szeroko zakrojony projekt modernizacji linii kolejowej Nadodrzanka (nr 273 i 401), biegnącej przez województwa dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie. Inwestycja obejmuje wymianę torów, rozjazdów oraz modernizację infrastruktury na wybranych odcinkach trasy, o łącznej długości 300 km.

Cele inwestycji:
- Zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h
- Poprawa przepustowości i bezpieczeństwa na trasach kolejowych
- Skrócenie czasów przejazdu pociągów pasażerskich:
- Wrocław – Szczecin: o 40 minut
- Zielona Góra – Szczecin: o ponad 20 minut
- Szczecin – Świnoujście: o 10 minut
Zakres prac:
- Wymiana szyn i rozjazdów m.in. na odcinkach Wróblin Głogowski – Bytom Odrzański, Kostrzyn – Namyślin, Mieszkowice – Godków, Wołów – Małowice Wołowskie
- Modernizacja sieci trakcyjnej i infrastruktury stacyjnej
- Usprawnienie 27 przejazdów kolejowo-drogowych, w tym budowa nowoczesnych systemów zabezpieczeń na 16 z nich
- Budowa blokady liniowej dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu
- Modernizacja peronów w Chełmku Wołowskim
Umowy z wykonawcami:
- Trakcja S.A. – zadanie na odcinku Wrocław Pracze–Głogów (154 mln zł netto)
- Konsorcjum DOLKOM, SBM – od km 116,000 do km 285,000 (216 mln zł netto)
- Colas Rail Polska – odcinki Szczecin Podjuchy – Lubiewo (140 mln zł netto)
Wszystkie prace prowadzone są w formule „projektuj i buduj” z wykorzystaniem środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Zakończenie inwestycji planowane jest na II połowę 2026 roku.
Poprawa dostępu do portów
W ramach wcześniejszych inwestycji zmodernizowano m.in. 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej oraz wymieniono 285 rozjazdów w Szczecinie i Świnoujściu. Wybudowano również nowy dwutorowy most nad Regalicą, który zwiększył przepustowość linii.
Źródło: www.plk-sa.pl
