Na trasy Pomorza Zachodniego wyjechał ósmy, ostatni z zamówionych przez samorząd województwa nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Impuls. Zakończenie dostaw oznacza, że flota regionalnych pociągów liczy obecnie 72 pojazdy, co czyni ją jedną z najnowocześniejszych w kraju. Całkowita wartość projektu wyniosła 261,4 mln zł brutto, z czego 84% kosztów kwalifikowanych zostało sfinansowanych ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
– Ambicją Pomorza Zachodniego jest bycie liderem w zakresie przyjaznego i dostępnego transportu kolejowego. Regularne inwestycje w tabor są kluczowe dla rozwoju regionalnej mobilności. Dziękujemy zespołowi Polregio za profesjonalną eksploatację i serwisowanie pojazdów – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz.

Komfort podróży i dostępność dla wszystkich
Nowe pojazdy osiągają prędkość do 160 km/h i są wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, bezprzewodowy internet, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. W składzie znajduje się 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych, 273 miejsca stojące, 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10) oraz dwa miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Przestrzenie dla rowerzystów oznaczono fluorescencyjnymi piktogramami, co zwiększa ich widoczność po zmroku.
Innowacyjne rozwiązania dla pasażerów
Pociągi zostały wyposażone w rampy stacjonarne i lekkie rampy rozkładane, ułatwiające dostęp z niskich peronów. Standardem są defibrylatory, monitoring wewnętrzny oraz system intercom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą.
W trosce o komfort podróży wprowadzono także szersze fotele – dedykowane m.in. kobietom w ciąży i osobom z niepełnosprawnościami. Przewidziano miejsce dla pasażerów z psami asystującymi oraz specjalnie zaprojektowaną strefę dla osób ze spektrum autyzmu – z przyciemnianym oświetleniem, okleiną na szybach i planszową grą o stonowanej kolorystyce.
– W związku z rosnącą liczbą połączeń – nawet do Bydgoszczy – planujemy budowę ekologicznej myjni dla taboru, która powstanie do września 2026 roku. Warto również podkreślić, że nasz zespół maszynistów to młoda, dynamiczna kadra – średnia wieku wynosi 41 lat – informuje Andrzej Chańko, dyrektor zachodniopomorskiego oddziału Polregio.



Rekordowe zainteresowanie koleją regionalną
Pociągi z logo Pomorza Zachodniego kursują nawet 270 razy dziennie, przewożąc tysiące pasażerów. W 2024 roku z usług kolei regionalnej skorzystało ponad 8 milionów osób – to najwyższy wynik od ponad dekady. Obecna flota obejmuje 42 elektryczne Impulsy oraz 12 pojazdów hybrydowych.
Plany na przyszłość
W najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych nowoczesnych składów. W podstawowym wariancie przewidziano zakup trzech pojazdów, z możliwością rozszerzenia zamówienia do ośmiu lub dziesięciu jednostek – w zależności od dostępności środków zewnętrznych.
Obecna flota w pełni zabezpiecza funkcjonującą siatkę połączeń. Jednak w kontekście uruchomienia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej warto posiadać rezerwę taborową – dodaje marszałek Geblewicz.
Źródło: www.wzp.pl
