Historyczna inwestycja dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego: obwodnica Szczecina coraz bliżej realizacji

W poniedziałek 12 października 2025r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetargi na budowę wszystkich trzech odcinków długo oczekiwanej obwodnicy Szczecina. To przełomowy moment dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego – inwestycja o wartości ponad 8,3 mld zł staje się faktem.

💬 – Dzięki zwiększeniu rządowego finansowania o blisko 800 mln zł, możemy zrealizować projekt o niespotykanej dotąd skali. Powstanie 50 km drogi ekspresowej, w tym dwa najdłuższe w Polsce tunele pod Odrą – każdy o długości 5 km – podkreśla Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

🚧 Trzy odcinki – jeden cel: lepsza dostępność i komfort życia

1️⃣ Police – Goleniów: tunelowe wyzwanie

Najbardziej wymagający technicznie i najdroższy odcinek (24 km) połączy Police z Goleniowem. Wykonawcą będzie konsorcjum firm NDI (Sopot) i Dogus (Turcja). Koszt realizacji: ponad 5,3 mld zł.

🔹 Tunel pod Odrą rozpocznie się w Policach (ul. Piotra i Pawła / Kuźnicka), a zakończy w rejonie miejscowości Święta. Trasa przebiegnie pod infrastrukturą przemysłową, koleją i drogą wojewódzką nr 114.

2️⃣ Kołbaskowo – Dołuje: połączenie z DK13

Odcinek o długości 13 km wykona firma PORR S.A. z Warszawy. Koszt: ponad 776 mln zł.

🔹 Trasa połączy się z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic, prowadząc do węzła Dołuje. Powstanie 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt oraz obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

3️⃣ Dołuje – Police: ekologiczna infrastruktura

Najtańszy z odcinków (11 km) zrealizuje firma NDI. Koszt: blisko 695 mln zł.

🔹 W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym 9 przejść dla zwierząt – górnych i dolnych.

🛣️ Co dalej?

Po zakończeniu procedur kontrolnych i ewentualnych odwołaniach, możliwe będzie podpisanie umów z wykonawcami na opracowanie projektów wykonawczych i rozpoczęcie prac budowlanych.

📅 Harmonogram:

  • Odcinki Kołbaskowo–Dołuje i Dołuje–Police: zakończenie w 2029 r.
  • Odcinek Police–Goleniów z tunelami: zakończenie w 2033 r.

🌍 Korzyści dla mieszkańców i regionu

🔸 Wyprowadzenie ruchu ciężarowego z centrum Szczecina
🔸 Skrócenie czasu dojazdu nad morze
🔸 Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży
🔸 Wzmocnienie spójności komunikacyjnej SOM i Pomorza Zachodniego
🔸 Nowe połączenia z DK13 i autostradą A6 dzięki węzłowi Kołbaskowo

📢 Największa w historii regionu inwestycja staje się faktem i Szczeciński Obszar Metropolitalny zmieni oblicze infrastruktury i podniesie się jakość życia mieszkańców. To największy projekt drogowy w historii regionu – krok milowy w kierunku nowoczesnej, zrównoważonej mobilności.

Zapraszamy do obejrzenia wizualizacji:

S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina, wizualizacja odcinka Kołbaskowo – Dołuje

S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina, wizualizacja odcinka Dołuje – Police

S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina, wizualizacja odcinka tunelowego Police – Goleniów